Програми

 

Про організацію освітнього процесу з географії

у 2021/2022 н.р.


трансформація освітнього процесу з позицій компетентнісного підходу полягає в забезпеченні особистісної спрямованості процесу навчання, яка реалізується через різноманітні форми проведення уроків, мотивацію і дифе- ренціацію процесу навчання, а також надає змогу розробити алгоритми фор- мування елементів предметно-геогра- фічних компетентностей учнів, зокрема географічних фактів, номенклатури, уявлень, понять, причинно-наслідкових зв’язків, прикладних і картографічних умінь тощо.

У 2021/2022 н.р. у 6-9-х класах пред- мет «Географія» вивчатиметься за на- вчальними програмами, що укладені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Ка- бінету Міністрів України від 23.11.2011

№ 1392 та затверджені наказом МОН України від 07.06.2017 804, а у 10-11-х класах (рівень стандарту та профільний рівень) за навчальними програмами, затвердженими наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407. Програми розміщено на офіційному веб-сайті МОН України.

Вивчення географічних курсів здій- снюватиметься у традиційному порядку: 6 клас – курс «Загальна географія», 7 клас – курс «Географія. Материки і оке- ани», 8 клас курс «Географія. Україна у світі: природа, населення», 9 клас курс

«Географія. Україна і світове господар- ство», 10 клас курс «Географія: регіони та країни», 11клас курс «Географічний простір Землі»

Курс «Загальна географія» у 6-ому класі розпочинає формування основних географічних уявлень загальної геогра- фічної культури школяра та поступове навчання картографічній мові. Учні за- своюють поняття, набувають певних умінь у роботі з різними джерелами гео- графічної інформації. Крім того, початко- вий курс географії включає відомості про географічні подорожі та дослідження Землі, особливості зображення земної кулі на глобусі й карті, про кількість і роз- міщення населення земної кулі, людські раси, положення України та окремих держав на політичній карті світу.

У 6-ому класі пропонується 8 прак- тичних робіт, 4 з яких оцінюються обов'язково, решта на вибір учителя.

На викладання географії в 6-ому класі програмою передбачено резерв- ний час 6 годин. Ці години вчитель може розподіляти самостійно для:


тематичного оцінювання, повторення, узагальнення, аналізу та коригування знань учнів.

Курс «Географія. Материки і океани» для 7-го класу є логічним продовженням курсу географії шостого класу й значною мірою базується на його матеріалі. Го- ловною метою вивчення географії у 7-у класі є формування географічних знань про природу материків та океанів, їх ці- лісність і диференціацію, про населення та його життєдіяльність у різних природ- них умовах. Водночас розширюються знання про географічну оболонку та її компоненти. Зміст курсу створює необ- хідну основу для розуміння учнями ролі географічної оболонки у житті людей і впливу суспільства на природні умови.

У програмі 7-го класу передбачено виконання 12 практичних робіт, 4 з яких є обов'язковими для оцінювання. Більшість практичних робіт виконується на основі використання різноманітних тематичних карт атласу та контурних карт. Уміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважли- віших показників якості підготовки учнів під час вивчення географії материків та океанів. Програмою передбачені також різноманітні дослідження, виконання та оцінювання яких здійснюється вибірково

за бажанням учителя та учнів.

Вивчення географії у 8-ому класі (Україна у світі: природа, населення) спрямоване на формування науково- географічної картини своєї держави як складника світової спільноти держав на основі комплексного її вивчення. Цей курс допомагає учневі усвідомити себе громадянином України, сформувати зна- ння про природу та населення країни, свого регіону, виховати повагу до укра- їнського народу, його культури, відчути себе справжнім патріотом своєї держави. Програма курсу розрахована на 70 годин (2 години на тиждень), з яких 6 годин становлять резерв часу. Важливим прин- ципом побудови змісту курсу є інтеграція, що реалізується у поєднанні фізико- та суспільно-географічних складників під час вивчення природних комплексів і населення України та свого регіону з урахуванням уже здобутих знань про природу материків і океанів, населення країн світу з курсу географії, що вивчався у 7 класі. Зокрема, вивчення населення України здійснюється на основі тем про населення світу в курсах географії у 6 та 7 класах та внаслідок поглиблення їх змісту. Особлива роль географії у 8 класі


полягає у значному її світоглядному по- тенціалі й тісних взаємозв'язках змісту із сучасністю та особистим досвідом учнів. Програмою передбачено вико-

нання  12 практичних  робіт, з яких 4 обов'язкові для оцінювання. Вони спрямовані на розвиток умінь і навичок роботи з картами та іншими джерелами географічної інформації; виявлення зв'язків природи і суспільства в межах України, їх взаємного впливу, що спри- ятиме подальшому розвитку в учнів навчально-пізнавальної компетенції і формуванню ціннісно-смислової та со- ціально-професійної компетентностей.

Програма поглибленого вивчення географії у 8-ому класі (Географія Укра- їни: природа, населення, господарство) спрямована на формування цілісної на- уково-географічної картини своєї держа- ви на основі комплексного її вивчення.

Програма сп р я мов ана на розв’язання наступних завдань:

-   сформувати в учнів знання та уявлення про Україну як цілісний гео- графічний регіон, в якому відбуваються різноманітні глобальні та регіональні природні, соціально-економічні та еко- логічні процеси;

-  сформувати нові поняття і законо- мірності, поглибити й узагальнити вже сформовані теоретичні знання з фізич- ної географії;

-   сформувати уявлення та окремі поняття соціально-економічного змісту;

-   продовжити розвиток практичних умінь та навичок самостійної роботи, що сприятимуть активній і соціально-від- повідальній поведінці в географічному просторі країни.

Основними змістовими блоками про- грами, на вивчення яких планується 105 годин (3 години на тиждень), є блоки

«Природа», «Населення», «Господар- ство», які розділені на окремі теми. Програма передбачає виконання 23-х практичних робіт підсумкового характеру, вісім з яких (2, 4, 6, 9, 13, 16, 21, 23) оці- нюються обов’язково, решта на вибір учителя. Практичні роботи спрямовані на відпрацювання умінь і навичок роботи з картами та іншими джерелами геогра- фічної інформації, на виявлення зв'язків природи і суспільства в межах України, їх взаємний вплив, чим значно підсилюється навчально-пізнавальна компетенція і фор- мується ціннісно-смислова та соціально- професійна компетенції. Пропонується також кілька дослідницьких робіт творчого характеру, які оцінюються вибірково.


МАйБУття. ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ, 2021, №№ 13-16 (660-663)                                                      27

до 2021/2022 навчального року


 

Курс «Соціально-економічна гео- графія світу» (9 клас, поглиблене ви- вчення) покликаний сформувати в учнів цілісне уявлення про навколишній світ, показати глибокий взаємозв'язок при- роди, населення і господарства земної кулі, навчити просторовому мисленню, виховати повагу і любов не тільки до своєї Батьківщини, але й до історії та культури інших країн і народів. Учні озна- йомляться зі змінами, які відбуваються у світі, викликані зростанням кількості населення, розширенням економічних зв'язків країн, мереж глобальних кому- нікацій тощо. У цих умовах даний курс набуває колосального значення. У ньо- му посилюється культурно-гуманістична спрямованість предмета, збільшується час на вивчення географії країн світу, на- родів, релігій, мов, культур інтеграційних процесів.

На курс «Україна і світове гос- подарство» у 9-у класі відведено 52 години (1,5 години на тиждень). Про- відною метою є формування знань про тенденції розвитку національного та світового господарства й визначення місця України в сучасному світі. За- значена мета передбачає реалізацію таких завдань:

-  сформувати нові поняття й базові знання про суспільну географію та осо- бливості розвитку сучасного господар- ства в Україні і світі;

-   ознайомити зі структурою світо- вого господарства та її відображенням в економіці України, найважливішими глобальними проблемами людства;

-   навчити виявляти та аналізувати економічні, соціальні й екологічні про- цеси та явища на глобальному, регіо- нальному і локальному рівнях;

-   показати роль міжнародного спів- робітництва у розв’язуванні глобальних проблем людства;

-   розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі зді- бності, самостійну навчальну діяльність шляхом пошуку та опрацювання геогра- фічної і статистичної інформації з різних джерел.

Важливим принципом побудови змісту географії у 9 класі є інтеграція, яка реалізується через поєднання сус- пільно-географічних складових під час вивчення особливостей розвитку та роз- міщення господарства в світі, Україні та своєму регіоні.

Курс має чітко визначену практичну спрямованість, яка реалізується в ході виконання практичних робіт, аналітич- них завдань та досліджень. Програмою передбачено виконання 8 практичних робіт, з яких 4 є обов'язковими для оці- нювання. Вони спрямовані на розвиток умінь і навичок роботи з географічними картами та іншими джерелами інфор- мації.

Курс географії в 10 класі «Географія: регіони та країни» (52 години, 1,5 години на тиждень), спрямований на форму- вання в учнів знань про особливості населення й просторової організації


господарської діяльності у регіонах світу та окремих країнах, умінь орієнтуватися у світових і регіональних соціально-еко- номічних, суспільно-політичних, еколо- гічних процесах.

Загальною метою географії в 10 кла- сі є формування в школярів географічної картини світу на прикладі вивчення сис- тем розселення та просторової організа- ції економічної діяльності в окремих ре- гіонах і країнах з урахуванням сучасних геополітичних, соціальних, економічних та екологічних аспектів.

Програмою в 10 класі на рівні стан- дарту передбачено виконання 7 прак- тичних робіт. Обов’язковими для оціню- вання в кожному семестрі є дві практич- ні роботи на вибір учителя.

Курс географії в 11 класі «Географіч- ний простір Землі» (35 годин, 1 година на тиждень) розкриває сутність геогра- фічної науки в цілому; інтегрує знання про природу, людину і господарську ді- яльність; формує в учнів чіткі уявлення про основні закономірності будови і роз- витку географічної оболонки та загальні суспільно-географічні закономірності світу з метою забезпечення сталого розвитку.

Вивчення географії в 11 класі спря- мовано на реалізацію таких завдань:

  розуміння географічної оболонки як системи, її виникнення, функціонування, закономірності будови і розвитку;

   оволодіння вміннями вирішувати комплексні завдання, що потребують виявлення географічної ситуації на конкретній території, моделювання природних, соціально-економічних і геоекологічних явищ і процесів з ура- хуванням просторово-часових умов і чинників;

   розвиток географічного мислення для орієнтації у проблемах територі- альної організації суспільства, його вза- ємодії з природою, навичок грамотного вирішення побутових та професійно орієнтованих завдань;

   виховання патріотизму, толерант- ності до інших народів і культур, со- ціально-відповідального ставлення до навколишнього середовища під час повсякденної трудової і побутової ді- яльності;

   набуття компетентності в сферах: елементарного геоекологічного моделю- вання і прогнозування; використання різ- номанітних географічних знань та умінь в побуті і в підготовці до майбутньої професійної діяльності; забезпечення особистої безпеки, життєдіяльності й адаптації до умов навколишнього се- редовища.

Курс безпосередньо пов'язаний не тільки з попередніми курсами географії, він також інтегрує знання, здобуті на за- няттях з економіки, історії, інформатики тощо.

Програмою в 10 класі на рівні стан- дарту передбачено виконання 10 прак- тичних робіт. Обов’язковими для оціню- вання в кожному семестрі є дві практич- ні роботи на вибір учителя.


Курс «Географія», що пропонується для профільного навчання в 10 і 11 класах, завершує географічну освіту в закладі загальної середньої освіти і відповідає логіці пізнання світу. таким чином, система географічної освіти узгоджується з теорією природничих і суспільних наук, загальною географі- єю, регіоналізацією, країнознавством, краєзнавством і має українознавчу спрямованість.

Загальна мета курсу вдоскона- лити уявлення учнів про географічну картину світу, утверджувати поняття про географію як конструктивну науку і формувати географічне   мислення на основі історичного, просторового, комплексного, типологічного, про- блемного і конструктивного підходів. Провідні ідеї програм гуманізація, соціологізація, екологізація, економі- зація, залучення учнів до соціально корисної практичної діяльності засо- бами сучасної географії.

Практичні роботи є важливою й обов’язковою складовою уроку геогра- фії. Вони передбачають розв’язування географічних, екологічних і соціаль- но-економічних задач, здійснення порівняльного аналізу, проведення міні-досліджень, дискусій, круглих столів, ділових ігор, моніторингових досліджень, підготовку презентацій, написання есе, творчих робіт, ство- рення індивідуальних і колективних проектів. Мета проведення таких робіт може бути різною мотиваційною, узагальнювальною, контролюючою тощо. У 10 класі передбачено ви- конання 25 практичних робіт, в 11 класі 54, які є обов’язковими для всіх учнів класу. Учитель обов’язково оцінює п’ять практичних робіт на вибір у кожному семестрі.

У рамках варіативної частини на- вчальних планів географія вивчається з 6-го по 11-й класи, залежно від специфі- ки ЗЗСО. Прикладом варіативних курсів є «Географія рідного краю» (6 клас) та інші курси, використання яких дає змогу наблизитися до реалізації положень Міжнародної хартії географічної освіти в Україні.

Краєзнавство забезпечує закрі- плення наукових географічних понять на основі вивчення своєї місцевості та допомагає наочному вивченню госпо- дарської діяльності населення рідного краю. Здобуті знання сприятимуть при- щепленню учням любові до рідної землі, створюють підґрунтя для того, щоб у подальшому учень орієнтувався на гео- графічну освіту.

Під час навчання географії в пе- дагогічній діяльності важливим за- лишається проведення обов’язкового оцінювання навчальних досягнень учнів: поточне, тематичне і підсум- кове, а основним видом оцінювання

тематичне. На основі тематичних оцінювань, що є результатом по- точного оцінювання, виставляється семестрова  оцінка,  а  на  основі  се-



28                                           МАйБУття. ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ, 2021,   №№ 13-16 (660-663)

до 2021/2022 навчального року

 


местрових річна, при цьому оціню- ються реальні досягнення учня, а не його середній бал. Семестрова оцінка виставляється на основі тематичних оцінок, які формуються з поточних оцінок (розв’язування задач і вправ; складання таблиць, схем, написання рефератів, записи результатів спо- стережень за природними явищами, самостійні роботи), результатів контр- ольних робіт (мінімум 1 на семестр) та виконання практичних робіт.

Відповідно до «Орієнтовних вимог до виконання письмових робіт і перевір- ки зошитів з природничо-математичних дисциплін (лист МОН України №1/9 529 від 27.12.2000 р.) основними видами письмових робіт з географії є:

-  розв’язування задач і вправ з гео- графії;

-  оформлення результатів виконання практичних робіт (відповідно до на- вчальних програм);

-  складання таблиць, схем, написан- ня рефератів тощо;

-  записи результатів спостережень за природними явищами, що здійснюються у процесі вивчення географії;

-  самостійні роботи;

-  контрольні роботи (як мінімум одна письмова контрольна робота на семестр є обов’язковою).

Для запобігання перевантаження учнів, час проведення контрольних робіт визначається загальношкільним графі- ком, складеним заступником директора освітнього закладу за погодженням із вчителем.

Дослідження, як вид освітньої ді- яльності, було включено до вивчення навчального предмета «Географія», згідно з оновленим Державним стан- дартом базової і повної загальної середньої освіти. Унікальна струк- тура дослідження орієнтована на підвищення мотивації до навчальної


діяльності учнів загалом, а також сприяє активному розвитку власного пізнавального інтересу до вивчення географії як практичної науки шляхом проведення учнями власних науково- пошукових робіт. Дослідження перед- бачають самостійну роботу учнів, час для їх виконання є позаурочним, рекомендовано виконувати їх у ви- гляді міні-проектів, презентацій, есе, усних   повідомлень,   схем-маршрутів, к арт, рефератів тощо. Існує ряд спільних рис між практичними робо- тами та дослідженнями це розвиток нестандартного мислення, уміння використовувати на практиці здобуті знання, вирішувати поставлені задачі, виконувати проекти тощо. Окрім того, існують певні відмінності між осо- бливостями    проведення    досліджень і практичних робіт, які призвели до виокремлення даних видів робіт. Го- ловна з них це спосіб виконання, а також можливість обирати різні умови проведення. Результатом такої роботи учнів можуть бути макети, розробки, карти, схеми, описання об’єктів і конкретна діяльність з їх благоустрою тощо. Із запропонованої тематики до- сліджень учень за бажанням вибирає 1-2 дослідження (упродовж року) та виконує його індивідуально або в гру- пі. Учитель оцінює таку роботу під час її захисту чи презентації.

Критерії   оцінювання   навчальних

досягнень учнів - єдині для загаль- ноосвітніх і профільних класів, для класів поглибленого вивчення гео- графії та класів гуманітарного спря- мування.

Зауважуємо, що важливу роль у освітньому процесі й надалі віді- грає географічний кабінет. Адже в географічному кабінеті знаходиться вся матеріально-технічна база, яку необхідно використовувати під час


проведення уроків у 6-11 класах. У викладанні географії шкільне об- ладнання забезпечує наочність на- вчання. А це одне із важливих джерел інформації, засіб пізнавальної діяльності школярів. Використання навчального обладнання сприяє під- вищенню рівня організації праці учнів і вчителя, дозволяє створити необхідні умови для вдосконалення викладання географічної інформації, підвищенню якості знань учнів. Матеріальна база шкільної географії створює умови для самостійної діяльності учнів.

Перелік посібників, які можуть бути використані під час вивчення географії, рекомендації щодо ви- користання сучасних   інформаційних та інноваційних технологій на уроках географії, підготовки учнів до зо- внішнього незалежного оцінювання, результати моніторингу якості природ- ничо-математичної освіти, програми курсів за вибором для профільного навчання, анотації нової навчально- методичної літератури, поради щодо організації роботи з обдарованими ді- тьми, розробки уроків та позакласних заходів досвідчених учителів та інше друкуються на державному рівні в журналі «Географія та економіка в сучасній школі» Міністерства освіти і науки України та газеті «Краєзнавство. Географія. туризм», на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки: (www.mon.gov.ua), веб-сайті Інституту модернізації змісту освіти: (www.imzo. gov.ua), на сайтах ХОІППО.

 

Денис ГАЛКІН, методист НМЦ професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної та загальної середньої освіти Хмельницького ОІППО.


 

Про навчання хімії у 2021/2022 н.р.


 

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 405 «Про за- твердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня», розподіл тижневого навантаження на вивчення предмета

«хімія» становить (табл.1):


Тижневе навантаження на вивчення хімії в основній школі

7 клас

8 клас

8 клас (поглиблене вивчення хімії)

9 клас

9 клас (поглиблене вивчення хімії)

1,5

2

4

2

4


 


У старшій школі розподіл тижнево- го навантаження буде відбуватися від- повідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 408

«Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня» (табл. 2).


Тижневе навантаження на вивчення хімії у старшій школі

Природничі науки (експериментальний інтегрований курс)

Рівень стандар- ту

Профільний рівень

Природничі науки (експериментальний інтегрований курс)

Рівень стандарту

Профільний рівень

4

1,5

4

4

2

6


 

Звертаємо увагу, що додаткові години, виділені на підсилення предмета з варіативної скла- дової навчальних планів, можна використати для збільшення годин з предмета, упровадження курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Сучасний вчитель – це професіонал, який знаходиться у постійному творчому пошуку, а також у пошуку відповіді на актуальне проблемне питанн...